Staňte sa „Školou, ktorej to myslí“! Prihlášky môžu základné školy posielať do 2. júna.
Stredoeurópska nadácia (CEF) a spoločnosť SLOVNAFT, a.s., v spolupráci so Združením Orava vyhlasujú v poradí už tretí ročník programu „Škola, ktorej to myslí“. Program má za cieľ naučiť učiteľov inovatívnym vyučovacím metódam, ktoré u žiakov podporujú samostatné a kritické myslenie, schopnosť analyzovať informácie a efektívne vytvárať a vyjadrovať svoj názor. Do prvých dvoch ročníkov programu sa zapojilo 35 základných a stredných škôl, pričom nové vyučovacie metódy si osvojilo cca. 1 200 učiteľov. Program tak doteraz zlepšil vzdelávanie približne 16 000 žiakov a študentov na Slovensku.
Do 3. ročníka programu pre školský rok 2009/2010 sa môžu prihlásiť štátne základné školy a osemročné gymnáziá zriadené na území SR. Základným predpokladom úspešnej prihlášky je ochota minimálne 75% učiteľov školy aktívne absolvovať celý program a uplatňovať ho v praxi.
„Škola, ktorej to myslí“ ponúka akreditovaný vzdelávací program. V rámci 40 hodín programu sa učitelia naučia používať konkrétne interaktívne vyučovacie postupy, ktoré umožňujú aktívne zapojenie žiaka do procesu učenia tak, aby informácie a podnety vedel sám kriticky zhodnotiť. Program sa zameriava na zmenu vyučovacích metód, nie na zmenu obsahu vyučovania. Školení sa zúčastňujú celé učiteľské kolektívy, čím sa umocňuje priaznivý účinok na žiakov a študentov. Pre úspech programu sú dôležité silná motivácia a angažovanosť aj samotného vedenia školy, nielen učiteľov. Program navyše sleduje ciele, ktoré sú v súlade s novou školskou reformou a podľa výpovedí vyškolených učiteľov tak poskytuje dobrú prípravu na splnenie jej požiadaviek.
V súčasnosti prevládajúci spôsob výučby na školách nevedie deti k tvorivosti a samostatnému úsudku, čo potvrdzujú aj výsledky medzinárodného testovania OECD (PISA). Naši žiaci síce dosahujú úspechy na medzinárodných olympiádach a súťažiach a majú nadpriemerný rozsah teoretických vedomostí, no ich schopnosti pracovať so získanými informáciami sú podpriemerné. V porovnaní s 57 vyspelými krajinami, ktoré sa výskumu zúčastnili, dosiahli slovenskí žiaci veľmi slabé výsledky. Najväčšou slabinou bola čitateľská a matematická gramotnosť, v ktorej Slovensko kleslo na 26. miesto. V porovnaní s rokom 2003 sa schopnosti slovenských žiakov dokonca zhoršili. Cieľom programu CEF a spoločnosti SLOVNAFT s názvom „Škola, ktorej to myslí“ je prispieť k riešeniu tohto problému.
Program po lektorskej a organizačnej stránke realizuje Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní. Stredoeurópska nadácia sa podieľa na tvorbe a monitorovaní programu a vďaka finančnej podpore spoločnosti SLOVNAFT, a.s., už tretí rok plne hradí jeho realizačné náklady.
Podrobnejšie informácie o programe, celý text výzvy, ako aj formulár prihlášky môžu školy nájsť na:
O programe povedali:
„Najväčšia sila programu je v tom, že sleduje tie isté ciele ako nová školská reforma, teda, aby žiaci išli lepšie pripravení do života tým, že nebudú mať v hlave množstvo nepotrebných informácii, ale budú vedieť hľadať súvislosti medzi javmi praktického života, hľadať viaceré riešenia problémov, na ktoré natrafia, budú vedieť tolerovať názory iných , ale aj obhájiť si vlastný, budú vedieť pracovať v tímoch, navzájom sa dopĺňať. Keby sa všeobecne presadili princípy tohto projektu, deti by išli lepšie pripravené na život v tejto zložitej dobe.„ (Straková, učiteľka ZŠ Lipany)
„Projekt „Škola, ktorej to myslí“ (ďalej len ŠKM) je úžasným nápadom. Poeticky povedané - osviežujúcim dúškom čerstvej vody pri plávaní v často mútnych vodách nášho školstva. Je ale ešte vždy otázne, či si to všetci učitelia, ktorí prešli vzdelávaním, vezmú za svoje, pretože často krát sa v spätných väzbách objavil názor alebo skôr postoj, že „ ... neviem ako presne to začlením do svojich vyučovacích hodín ..“ a pod., to je jeden z pomerne častých názorov a ten opačný je zase o tom, že si to vedia predstaviť, len si musia dôkladnejšie premyslieť, kde a ako presne tieto metódy začlenia, lebo na ne je potrebné oveľa viac času než pre klasické vyučovanie.“ (Džačovská, učiteľka Združená stredná škola Spišská Nová Ves)
„Prvé informácie o projekte som mala z tlače. Bez váhania som bežala za našou pani riaditeľkou, ktorá podobne ako ja bola nadšená. Intuitívne sme totiž ako škola chceli zmeniť zabehnuté koľaje, a konečne sme to videli na papieri. Myšlienky programu nás veľmi oslovili. Náš kolektív tvoria učitelia, ktorí sa vo väčšej či menšej miere dokázali stotožniť s myšlienkami projektu a osvojiť si nové metódy, postupy, prijať nové aktivity. Lektori, ktorí k nám prichádzali na pracovné dielne, boli veľmi fundovaní, ústretoví, milí a otvorení. Celkovo projekt hodnotím ako veľmi prínosný. Mnohých učiteľov nasmeroval, prebudil v nich tvorivý potenciál, priniesol nový pohľad na vzťah učiteľ - žiak, na postavenie žiaka vo vyučovacom procese, na dôležitosť spolupráce školy a rodiny. V snahe, aby hlavné myšlienky projektu, nové metódy, postupy a aktivity neupadli do zabudnutia, organizujeme na škole pedagogické pondelky a otvorené hodiny. Snažíme sa v maximálne možnej miere zužitkovať všetko, čo nám projekt priniesol.“ (Bavoľárová, učiteľka ZŠ Budimír)