Maďarské železnice ťažia z vyššej spoľahlivosti a dlhšej životnosti prevodových olejov
Spoločnosť MÁV-START Co. prevádzkuje osobné motorové vlaky modelu 6341 s dvoma naftovými motormi. Od samého začiatku sa vyskytli problémy s pohonom hriadeľa týchto motorových vlakov. Dochádzalo k častým odstávkam kvôli poruchám a potrebe robiť neplánovanú údržbu.
Spoločnosť MÁV-GÉPÉSZET Co. zodpovedná za opravy a údržbu motorových vlakov požiadala MOL-LUB, aby našla odpoveď na tieto problémy.
„Z údajov vyplýva, že prevádzkové náklady do 300 000 km sú rovnaké na obidva oleje. Na základe týchto zistení a vzhľadom na technické, prevádzkové údaje, životnosť a ďalšie vylepšenia popísané vyššie, by som určite odporučil použiť pre pohony hriadeľa motorového vlaku modelu 6341 prevodový olej LE 1605 Duolec™.”
Csabai László,
Odborník na chemické látky a mazanie - MÁV-GÉPÉSZET Co.
V motorových vlakoch modelu 6341 bola životnosť pohonov hriadeľa, oboch predného aj zadného pohonu kratšia než bolo plánované a očakávané. Okrem toho u viac namáhaných predných pohonoch dochádzalo k abnormálnemu opotrebeniu a závažnému poškodeniu ozubení, pričom niektoré zuby boli odlomené.
Prevodovky sa prehrievali a počas prevádzky boli hlučnejšie. Kvôli prehrievaniu dochádzalo k častému výskytu veľkých častíc z opotrebenia, silných vibrácií, poškodenia tesnení a úniku oleja.
Podľa odborníkov spoločnosti MÁV-GÉPÉSZET bola hlavnou príčinou tohto problému konštrukčná chyba. To často viedlo k vychýleniu a spätnému nárazu počas údržby. Bez ohľadu na tieto ťažkosti boli odborníci z MOL-LUB požiadaní, aby navrhli mazivo, ktoré by zaistilo účinnejšiu ochranu prevodov a znížilo straty trením. Požiadali ich aj o pomoc s prevádzkovými testami navrhnutého maziva.
Prevádzkové testy boli vykonané s prevodovým olejom LE 1605 Duolec™ vyrábaným spoločnosťou Lubrication Engineers Inc. (LE), ktorý obsahuje modifikátor trenia a špeciálne prísady. V MOL-LUB vykonali porovnávacie testy predtým používaného prevodového oleja a oleja určeného pre prevádzkové testy. Testy zahŕňali meranie obsahu kovov z opotrebenia v testovaných prevodových olejoch. Skúšobná metóda je založená na špeciálnom mikroskopickom skúmaní častíc z opotrebenia nazývaných ferografia.
Prevádzkový test jednoznačne preukázal výhody použitia prevodového oleja LE 1605 Duolec™. Vďaka modifikátoru trenia v prevodovom oleji sa výrazne znížilo opotrebenie. Došlo k zarovnaniu povrchu ozubení, zmizli malé nerovnosti, znížila sa prevádzková teplota a hlučnosť prevodovky.
Odborníci spoločnosti MÁV-GÉPÉSZET sa rozhodli správne! Použitím prevodového oleja, ktorý navrhla MOL-LUB došlo k výraznému zlepšeniu, čo dokázali aj špeciálne testy robené ich odborníkmi.
Prevádzkové testy vykonané spoločne oboma spoločnosťami viedli k predĺženiu výmenného intervalu až na 300 000 km – a prakticky nedochádza k úniku oleja. Napriek vyššej cene prevodového oleja LE 1605 Duolec™, nedošlo k zvýšeniu nákladov na údržbu a skrátila sa doba údržby, čo viedlo k o veľa menším prestojom motorového vlaku.
Úspešná aplikácia oleja LE 1605 Duolec™ otvára ďalšie možnosti pre ostatné typy motorových vlakov spoločnosti.
Dokumentácia
SPOLOČNOSŤ:
MÁV-GÉPÉSZET spoločnosť zaoberajúca sa údržbou a opravou koľajových vozidiel
ODVETVIE:
Oprava a údržba zdvihákov a prepravných koľajových vozidiel
POUŽITIE:
Motorový vlak, model 6341™
VÝROBOK:
Prevodový olej LE 1605 Duolec
DODÁVATEĽ:
MOL-LUB Ltd.
SLUŽBA:
LubCheck diagnostika olejov a strojov Poradenstvo v oblasti technológií mazania