Výkonnostné úrovne motorových olejov pre motocykle
Najčastejšie predpísané výkonnostné špecifikácie u motocyklov sú špecifikácie JASO (Japanese Automotive Standards Organisation), nakoľko Japonsko je najväčším exportérom motocyklov na svete. Môžeme sa však stretnúť aj s predpismi TISI (Thai Industrial Standards Institute) a API (American Petroleum Institute).
Pre bližšie informácie kliknite na menu ikony "Výkonnostné úrovne dvojtaktných motorových olejov" alebo "Výkonnostné úrovne štvortaktných motorových olejov".
Výkonnostné úrovne dvojtaktných motorových olejov
Výkonnostné špecifikácie JASO pre oleje dvojtaktných motorov motocyklov sú: FA, FB, FC a FD. Rozdiel medzi jednotlivými kategóriami je v obsahu čistiacich prísad, mazacej schopnosti oleja, schopnosti znižovať emisie a dymivosť.
Výkonnostná úroveň JASO FD bola zavedená v roku 2004. V motoroch, pracujúcich za vysokých otáčok a pri extrémnom tepelnom zaťažení, môže vznikať koksová usadenina, ktorá spôsobuje poškodenie valca. Tento problém sme vyriešili zvýšenou čistiacou schopnosťou oleja výkonnostnej úrovne JASO FD. Napriek tomu ostali v platnosti aj predchádzajúce výkonnostné úrovne ( JASO FB a FC), nakoľko sa na cestách nestretávame len s vysoko výkonnými motocyklami.
Systém výkonnostných špecifikácií TISI sa používa prevažne v Thajsku a iných ázijských krajinách. Zahŕňa požiadavky na čistiace a mazacie schopnosti oleja, ako aj predpisy, týkajúce sa dymivosti.
Výkonnostná úroveň oleja podľa API- TA, TB, TC sa určuje podľa rôznych motorových testov. Skúma sa "zapečenie" krúžkov, miera tvorby usadenín na valci a v spaľovacom priestore, ako aj miera poklesu výkonnosti z dôvodu upchávania výfuku.
Systém výkonnostných špecifikácií ISO, ktorý je v platnosti od roku 1998, je založený čiastočne na systéme JASO FB, FC, ďalej na predpisoch určujúcich prísnejšie požiadavky na čistiace schopnosti oleja, ako aj na testoch na „zapečenie“ krúžkov - ako u predpisu JASO FC ( ISO-L.EGD).
Výkonnostné úrovne štvortaktných motorových olejov
Prísna norma, platná pre štvortaktné motocyklové oleje (JASO T 904:2006), rozdeľuje oleje do štyroch skupín (JASO MA, MA1, MA2, MB) podľa trecích vlastností oleja v mokrej spojke.
Najdôležitejšie charakteristiky olejov zaradených podľa výkonnostnej normy JASO T 904:2006:
- Index dynamickej trecej charakteristiky (Dynamic Frictional Characteristic Index – DFI): číslo poukazujúce na tendenciu prešmykovania spojky
- Index statickej trecej charakteristiky (Static Frictional Characteristic Index – SFI): miera šmyku spojky pri vysokom krútiacom
- Index zastavenia (Stop Time Index – STI): číslo poukazujúce na rýchlosť prepínania spojky
Sledovaná charakteristika | Výkonnostná úroveň JASO |
MA | MA2 | MA1 | MB |
DFI (Dinamikus Súrlódási Index) |
1,45 - 2,50 |
1,80 - 2,50 |
1,45 - 1,80 |
0,50 – 1,45 |
SFI (Statikus Súrlódási Index) |
1,15 - 2,50 |
1,70 - 2,50 |
1,15 - 1,70 |
0,50 – 1,15 |
STI (Leállási Idő index) |
1,55 - 2,50 |
1,90 - 2,50 |
1,55 - 1,90 |
0,50 – 1,55 |
Charakteristiky udané v norme JASO T 904:2006
(zdroj JASO Engine Oil Standards, 2004)
Krútiaci moment dnešných vysoko výkonných motocyklov dosahuje - a dokonca prekračuje - úroveň 150-160 Nm, ktoré dosahujú pri 6000 až 7500 otáčkach hlavného hriadeľa.
Spresnenie výkonnostnej úrovne JASO MA (MA1 alebo MA2) je oproti predchádzajúcim výkonnostným úrovniam MA, resp. MB významným krokom vpred pri stabilizácii prepínacích výkonov najmodernejších motocyklov, vybavených mokrou spojkou.
Skutočný prelom však znamenalo ich zavedenie do praxe, nakoľko výkonnostné úrovne, udávané API pre benzínové motory a používané aj pri motocykloch, sa nezaoberali meraním výkonu spojky.
API odporúča pre motory motocyklov štandardné výkonnostné úrovne, pôvodne určené pre benzínové motory. Je to odôvodniteľné iba vtedy, ak neberieme do úvahy, že motocykle vybavené mokrou spojkou vyžadujú aj iné vlastnosti oleja – tak,, ako ich vyžadujú štvortaktné benzínové motory, používané v osobných vozidlách.
Motorový olej najnižšej výkonnostnej úrovne podľa API pre štvortaktné motory motocyklov (kategória SE) nie je vždy použiteľný v najmodernejších motoroch motocyklov. API predpisuje minimálnu výkonnostnú triedu pre motor motocykla a neberie do úvahy osobitné požiadavky mokrej brzdy na špeciálne trecie charakteristiky.
Výrobcovia ako minimálnu požiadavku pre motocykle zvyčajne udávajú výkonnostné úrovne API SF, SG, SH a SJ. Avšak používaním motorového oleja, určeného prioritne pre motory osobných automobilov, sa výrazne zhoršuje účinnosť systému na prenos sily. Jediný predpis výhradne pre štvortaktné motory motocyklov definuje systém JASO.