Dobrý sused opäť podporí aktívne komunity: otvárame 7. ročník grantového programu
Grantový program Dobrý sused aj siedmy raz za sebou podporí komunity a aktívnych ľudí v bratislavských mestských častiach Ružinov, Vrakuňa, Podunajské Biskupice a Petržalka, a tiež v obciach Rovinka, Dunajská Lužná a Most pri Bratislave. V roku 2025 dostanú mimoriadne nápady príležitosť rozdeliť si spolu 40 tisíc eur.
Jedným z cieľom programu je podpora spolupráce a partnerstiev samospráv, školských zariadení a občianskych spoločenstiev. Grantový program Dobrý sused sa zameriava na projekty udržiavajúce a rozvíjajúce dobré susedské vzťahy v mestských častiach Bratislavy a v priľahlých obciach v okolí rafinérie Slovnaft.
Príležitosti pre rozvoj a vylepšenie svojho okolia prostredníctvom malých komunitných projektov najčastejšie rozpoznajú miestni ľudia. „Kto pozná svoju štvrť lepšie ako ľudia, ktorí v nej žijú? Keď sa k dobrému nápadu pridá odhodlanie, chýba už len malý krok k jeho realizácii. Preto aj po siedmy raz za sebou stojíme pri aktívnych komunitách z nášho susedstva,“ hovorí hovorca a riaditeľ Komunikácie spoločnosti SLOVNAFT, a.s., Anton Molnár.
Počas šiestich rokov bolo do 91 komunít prerozdelených viac ako 173 tisíc eur. „V roku 2024 sa v grantovom programe Dobrý sused vďaka 447 aktívnym dobrovoľníčkam a dobrovoľníkom podarilo vytvoriť 15 komunitných podujatí určených pre deti, seniorov aj rodiny, ktorých sa zúčastnilo spolu viac ako 2700 ľudí. Okrem toho bolo vysadených 46 stromov a podporu získali aj 2 komunitné a 3 školské záhrady,“ sumarizuje Ľubica Štúberová, programová manažérka Nadácie Ekopolis.
Nový ročník grantového programu dáva opäť príležitosť pre dobré nápady, opierajúce sa o vzájomnú spoluprácu lokálnych samospráv či školských zariadení s občianskymi komunitami. Šancu na realizáciu dostanú projekty, ktoré posilňujú komunitný život, rozvíjajú kultúrne, športové, environmentálne a sociálne hodnoty.
Dobrý sused prerozdelí v roku 2025 na najlepšie projekty sumu 40 tisíc eur. Uzávierka 1. kola grantovej výzvy na rok 2025 je 13. januára 2025.
Viac informácií nájdete na webe.
#SpoluDokazemeVela
Mestské ovocné sady v Lučenci získali ocenenie TOP projekt roka 2024
Mestské ovocné sady v Lučenci získali za efektívnu spoluprácu občianskeho a verejného sektora výnimočné ocenenie TOP projekt grantového programu Zelené oázy 2024. Súčasťou slávnostného odovzdania ocenenia bolo aj odštartovanie v poradí už 19. ročníka grantového programu, ktorý spoločne realizujú Nadácia Ekopolis a spoločnosť SLOVNAFT, a.s. V novom ročníku programu sa medzi kvalitné projekty rozdelí až 62 tisíc eur. O grant môžu požiadať miestne samosprávy, neziskové organizácie, školy aj komunitné centrá.
Grantový program Zelené oázy má za uplynulých 18 rokov na svojom konte už vyše 420 zelených projektov. Plnia svoju funkciu pre verejnosť, a popri tom zlepšujú vzťahy medzi ľuďmi z lokálnych komunít, ktorí ich vytvorili. V dlhom zozname sú nové alebo obnovené zelené miesta, parky, záhrady, aleje, ale aj náučné chodníky po celom Slovensku.
„V roku 2024 bolo podporených 24 projektov sumou 59 tisíc eur. Vysadilo sa spolu 801 stromov a 1775 krov a rastlín a 3125 metrov alejí a stromoradí. Do realizácie projektov sa zapojilo 1024 dobrovoľníkov a dobrovoľníčok, ktorí odpracovali na projektoch 2825 hodín,“ uvádza Ľubica Štúberová, programová manažérka Nadácie Ekopolis.
TOP projekt 2024
Titul TOP projekt v 18. ročníku Zelených oáz získal projekt Pozorujeme život včiel v našom ovocnom sade, ktorý bol realizovaný v mestských ovocných sadoch v Lučenci.
„Mestské ovocné sady začalo mesto Lučenec v spolupráci s dobrovoľníkmi a strednými školami revitalizovať v roku 2021. Tento dovtedy opustený priestor sa stal komunitnou zónou, kde sa stretávajú deti a mládež zo základných aj stredných škôl, seniori, ale aj široká verejnosť z okolia. Mestské sady sú miestom poznávania rastlín, stromov a živočíchov, ktoré tu rastú a žijú,“ hovorí Ľubica Štúberová. Miestni vybudovali edukačnú včelnicu, prírodnú učebňu a počas štyroch rokov vysadili 180 ovocných stromov a 60 kríkov.
„Titul TOP projekt Zelených oáz si každoročne odnesie realizácia, ktorá má významný celospoločenský prínos. Mestský ovocný sad v Lučenci je príkladom efektívneho prepájania verejného sektora s občianskym. Zapojilo sa doň množstvo ľudí, ktorí sa dobrovoľnícky podieľali na jeho realizácii alebo ho ďalej rozvíjajú. Výsledkom je miesto, ktoré slúži nielen mestu a jeho obyvateľom, ale chodia sa sem učiť školy aj z okolia Lučenca a vzdelávajú sa tu záhradkári. Takýto TOP projekt môže byť inšpiráciou aj pre ostatných,“ dopĺňa Anton Molnár, hovorca a riaditeľ Komunikácie spoločnosti SLOVNAFT, a.s.
Ocenenie je spojené aj s finančnou odmenou vo výške 1000 eur.
Téma 19. ročníka Zelených oáz: Mladí „spolu“ dokážu veľa
Nový ročník Zelených oáz siahol po aktuálnej téme. „Žijeme dobu, v ktorej je dôležité hľadať príležitosti na spoluprácu a vzájomnú pomoc. Mladá generácia nezriedka prináša inovatívne a odvážne nápady. Keď sa spojí so staršou generáciou s množstvom praktických skúseností zo života, môže to priniesť projekty, ktoré budú mať zmysel, originálny nápad, budú prospešné pre klímu a udržateľné. Podporou mladých ľudí a mladých rodín v realizácii svojich nápadov zároveň buduje program Zelené oázy ich pevnejší vzťah k prírode a učí ich všímavosti a starostlivosti o svoje bezprostredné okolie,“ približuje Anton Molnár.
19. ročník grantového programu Zelené oázy chce osloviť mladých ľudí, ktorí vnímajú dopad klimatických zmien na našu krajinu a majú nápady, ktoré pomôžu, aby táto bola odolnejšia, zelenšia a pestrejšia.
„Zelené oázy chcú podporiť mladých ľudí, aby nabrali odvahu, priniesli svoje nápady a začali tvoriť alebo chrániť lepšie životné prostredie, aby sa učili spolupracovať naprieč generáciami, získali praktické skúsenosti, vytvorili si partnerstvá so skúsenejšími, spoznali pocit zodpovednosti za lepšiu budúcnosť a zažili radosť z úspechu z vlastných realizovaných nápadov,“ uzatvára Ľubica Štúberová.
Obce, mestá, neziskové organizácie, školy a komunitné centrá spolu s dobrovoľníkmi môžu požiadať o financie na výsadbu a revitalizáciu zelene aj v roku 2025. V 19. ročníku grantového programu Zelené oázy si najlepšie projekty rozdelia až 62 000 eur. Maximálna výška grantu pre jeden projekt je 5 000 eur.
Výzva na podávanie projektov je otvorená do 20. januára 2025. Podporené projekty sa budú môcť realizovať už na jar 2025.
Viac informácií je dostupných na:
www.ekopolis.sk/zivotne-prostredie/zelene-oazy
www.spoludokazemevela.sk/nase-projekty/zelene-oazy
#SpoluDokazemeVela
Spoločnosť VÚRUP dodáva benzín do automobilov z bratislavského závodu Volkswagen Slovakia
- špeciálny benzín ASF slúži ako prvonáplň pre novovyrobené automobily vychádzajúce z linky závodu Volkswagen Slovakia v Bratislave
- motorové palivo má špecifické vlastnosti, aby si zachovalo požadovanú kvalitu v období od odchodu z výrobného závodu po prvé naštartovanie novým zákazníkom automobilu
- spoločnosť VÚRUP je dcérskou spoločnosťou SLOVNAFT, a.s.
Bratislava, 23. septembra 2024 – Spoločnosť VÚRUP, a.s., dcérska spoločnosť Slovnaftu, je dodávateľom prvého paliva do novovyrobených automobilov v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia. Motorový benzín pre nové automobily s benzínovými motormi spĺňa prísne kvalitatívne požiadavky, aby si počas doby transportu automobilu udržal špičkovú kvalitu. Spolupráca so závodom Volkswagen v Bratislave trvá od januára 2024, pričom počas tohto roka je VÚRUP pripravený dodať závodu 6 miliónov litrov tohto paliva.
Nemecká automobilová značka si vybrala lokálneho dodávateľa pre bratislavský výrobný závod minulý rok v medzinárodnom tendri. Spoločnosť VÚRUP, a.s. po víťazstve vo výberovom konaní absolvovala náročnú predkvalifikáciu, a stala sa tak autorizovaným dodávateľom pre koncern Volkswagen. Koncom roka 2023 spoločnosť nastavila všetky interné procesy a náročnú logistickú schému, aby v januári mohla dodať do závodu Volkswagen Slovakia v Bratislave prvú cisternu špeciálneho paliva.
Motorový benzín dodávaný do bratislavského výrobného závodu Volkswagen Slovakia sa nazýva Anti-Spark-Fouling fuel (ASF) a disponuje kvalitatívnymi vlastnosťami, ktoré si zadefinovala automobilka podľa svojich interných noriem. „Ide o vysoko špecifický benzín bez obsahu olefínov a bioetanolu s oktánovým číslom 95 až 99. Má vysokú oxidačnú stabilitu a zaručuje bezproblémové naštartovanie automobilu. Palivo nezanáša sviečky motora a neobsahuje polycyklické aromatické látky ani benzén. V porovnaní s bežným palivom je bezpečnejšie a dlhšie skladovateľné,“ vysvetlil Zsolt Novotný, riaditeľ spoločnosti VÚRUP, a.s.
Motorový benzín ASF vyrába spoločnosť MOL Racing v rafinérii Duna v maďarskom meste Százhalombatta, ktorá patrí do medzinárodnej Skupiny MOL, rovnako, ako bratislavský Slovnaft. VÚRUP, a.s. zabezpečuje dodávku paliva do bratislavského závodu Volkswagen Slovakia cisternami priebežne na základe požiadaviek podľa aktuálneho výrobného plánu. To znamená pravidelné dopĺňanie palivových nádrží v priestoroch závodu podľa denného predpokladaného dopytu. „Od našich partnerov vo Volkswagen Slovakia dostávame denne informácie o stave nádrží a potrebách závodu. Pre VÚRUP to znamená udržiavať optimálne skladové zásoby a byť pripravený dodať objem paliva podľa aktuálneho výrobného plánu. Súčasná denná spotreba paliva je v priemere 21-tisíc litrov benzínu ASF,“ uviedol Zsolt Novotný.
Pre spoločnosť VÚRUP, a.s. ide o prvý kontrakt na dodávku prvého paliva do automobilov.
Najobľúbenejšou kávou vo Fresh Corneri je espresso
- ročne sa v kaviarňach Fresh Corner v sieti čerpacích staníc Slovnaft predá vyše 9 miliónov šálok kávy
- tento rok dominuje v obľúbenosti espresso, nasledujú tradičné kávy v štýle americano – long coffee s mliekom a long coffee
- v rámci Skupiny MOL sa od začiatku roka vypilo najviac káv v Česku
BRATISLAVA, 1. október 2024 – Pri príležitosti Medzinárodného dňa kávy zverejnila Skupina MOL štatistiky o konzumácii kávy v obľúbenej sieti kaviarní Fresh Corner. V celom regióne majú zákazníci k dispozícii zhruba 1200 prevádzok siete Fresh Corner. Najviac kávy sa počas tohto roka vypilo v Česku, ktoré je nasledované Maďarskom a Chorvátskom. Na Slovensku sa v sieti Fresh Corner tento rok vypilo už zhruba 7 miliónov šálok kávy. Záujmu zákazníkov dominuje espresso.
Česko, Maďarsko, Chorvátsko – tak aktuálne vyzerá regionálny rebríček spotreby kávy na základe štatistík čerpacích staníc MOL za prvých osem mesiacov roku 2024. Od januára do augusta tohto roku sa na všetkých prevádzkach Fresh Corner predalo viac ako 40 miliónov šálok kávy. Znamená to, že ľudia žijúci v regióne vypili vo Fresh Corneri každú minútu viac ako 120 šálok kávy.
Aj Slovensko významne prispieva k celkovému predaju kávy v sieti Skupiny MOL. Od začiatku roka do augusta sa u nás v kaviarňach Fresh Corner predalo zhruba 7 miliónov šálok kávy. Minulý rok sme uzavreli s celkovým predajom viac ako 9 miliónov šálok kávy, čo predstavuje priemerný predaj vyše 100 káv denne pre každú čerpaciu stanicu Slovnaft s prevádzkou Fresh Corner. Jednotkou v obľúbenosti medzi Slovákmi a Slovenkami je espresso. Nasleduje „veľká“ káva na spôsob americana, tzv. long coffee. Verzia s mliekom je o niečo obľúbenejšia oproti verzii bez mlieka.
Bez kávy si nevie predstaviť deň ani ambasádor značky Fresh Corner, motocyklový jazdec a nositeľ titulu Dakar Legend Štefan Svitko. „Káva je pre mňa každodenný rituál. Za deň vypijem v priemere štyri kávy, nezriedka dvojité. Vo Fresh Corneri si rád dám flat white. Mojím top je však dvojité espresso. Ním začínam svoj deň aj v bivaku na Dakare, kde si pravidelne nosím 15 kíl kávy Fresh Corner,“ uviedol pätnásťnásobný účastník maratónskej rely Dakar.
Podľa mapovania zákazníckeho správania sa zákazníci o kúpe kávy rozhodujú ešte pred príchodom na čerpaciu stanicu. Káva a jej vlastnosti preto hrajú dôležitú úlohu aj pri výbere samotnej čerpacej stanice. Chuť a ponuku kávy preto značka Fresh Corner neustále prispôsobuje požiadavkám zákazníckej verejnosti. V minulom roku priniesla na trh dva nové druhy kávy, ktorých chuťový profil pomohlo vybrať 2 tisíc konzumentov v regióne strednej a východnej Európy.
Pre členov zákazníckeho programu Slovnaft Move spúšťa Fresh Corner od 1. októbra až do 1. decembra súťaž o dovolenku na Maldivách v hodnote 10 tisíc eur. Stačí sa zaregistrovať do hry v aplikácii Slovnaft Move, kúpiť si kávu alebo občerstvenie Fresh Corner a predložiť svoju zákaznícku kartu. Okrem hlavnej výhry sa týždenne počas trvania súťaže žrebujú aj poukazy na 365 káv alebo hot dogov zadarmo na celý rok. Navyše kúpou kávy sa šance na výhru zdvojnásobia. Podrobnejšie informácie o súťaži sú k dispozícii na sutaz.slovnaftmove.sk.
Top trojka káv v jednotlivých krajinách Skupiny MOL
Za prvý osem mesiacov roka 2024 boli tieto kávy najpopulárnejšie v jednotlivých krajinách, v ktorých Skupina MOL prevádzkuje sieť kaviarní Fresh Corner:
Slovensko: Espresso, Long coffee s mliekom, Long coffee
Česká republika: Latte, Americano s mliekom, Cappuccino
Poľsko: Káva s mliekom, Čierna coffee, Latte
Maďarsko: Espresso, Cappuccino, Long coffee
Rumunsko: Latte, Espresso, Americano
Chorvátsko: Espresso macchiatto, Espresso, Cappuccino
Slovinsko: Káva s mliekom, Espresso, Cappuccino
Srbsko: Espresso, Espresso s mliekom, Cappuccino
Zdroj štatistík: Skupina MOL
Body za nákupy so Slovnaft Move už získate aj v zahraničí
- cezhraničné zbieranie bodov je možné v sieťach čerpacích staníc MOL v Poľsku, Slovinsku, Srbsku, Rumunsku aj Česku a na čerpacích staniciach INA v Chorvátsku
- členovia Slovnaft Move môžu počas zahraničných ciest čerpať aj iné výhody zákazníckeho programu
BRATISLAVA, 11. september 2024 – Spoločnosť Slovnaft prináša členom zákazníckeho programu Slovnaft Move novinku – možnosť zbierať body aj za hranicami Slovenska. Vďaka novej funkcionalite si pripíšu body do digitálnej aplikácie aj za nákup na čerpacích staniciach Skupiny MOL v ďalších šiestich európskych krajinách.
Zákaznícky program Slovnaft Move využíva na Slovensku takmer 700 tisíc zákazníkov. Program im umožňuje zbierať body za nákupy na čerpacích staniciach Slovnaft, za ktoré sú následne odmeňovaní výhodami, odmenami a ponukami šitými na mieru. Po novom môžu zbierať body v Slovnaft Move aj za tankovanie paliva, nákup tovaru alebo využitie služieb mimo Slovenska. Cezhraničné zbieranie bodov je možné v sieťach čerpacích staníc MOL v Poľsku, Slovinsku, Srbsku, Rumunsku aj Česku a na čerpacích staniciach INA v Chorvátsku.
„Teraz už nezáleží na tom, či natankujete v sieti Slovnaft na Slovensku alebo v našich sesterských sieťach MOL napríklad v susednom Česku či Poľsku alebo INA v Chorvátsku. Za nákupy vás odmeníme aj počas vašich zahraničných súkromných či služobných ciest. Do vyšších úrovní, ktoré prinášajú stále výhodnejšie odmeny, sa tak dostanete rýchlejšie,“ vysvetľuje Timea Reicher, riaditeľka Maloobchodu spoločnosti SLOVNAFT, a.s.
Za nákupy v zahraničí získajú členovia Slovnaft Move 1 bod za každé minuté euro. V krajinách, ktoré používajú inú národnú menu platí ekvivalent v cudzej mene. Body sa zbierajú pri tankovaní a nákupe väčšiny produktov, s výnimkou napríklad nákupu alkoholu, tabaku a diaľničných známok.
Príjemným bonusom je využívanie výhod členstva v programe Slovnaft Move v zahraničí. Pre väčší komfort na cestách po Maďarsku, Slovinsku a Chorvátsku majú členovia Slovnaft Move použitie toalety zdarma. Kupón na bezplatný vstup je priamo v aplikácii.
Zákaznícky program Slovnaft Move zaviedla spoločnosť Slovnaft vlani vo februári. V plne digitálnom formáte je prispôsobený potrebám a očakávaniam zákazníkov. Podľa ich nákupného správania im umožňuje čerpať výhody zaradením do jednej zo štyroch úrovní. Čím viac zrealizovaných nákupov na čerpacích staniciach, tým vyššia úroveň a atraktívnejšie výhody. Všetky podrobnosti o zákazníckom programe sú na slovnaftmove.sk.